Modeller för utveckling & förändring

Modeller: Feedback

Är du också fundersam över om det ska heta feedback eller återkoppling. Fastnar du i den funderingen och kanske hoppar över själva övningen? Det är roligt med feedback; var noga med några huvudregler först bara: du behöver ha skapat en tillitsfull relation till den...

Modeller: Talang & Överslag

Vi har alla styrkor och talanger. Visst är det härligt? Firar du dem? Sätt igång. När du är klar kan det vara dags att se vad som händer när det kan bli för mycket av en talang. Då blir det nämligen överslag. Och när vi är i överslaget har vi en tendens att reta oss...

Modeller: Sluta, fortsätta och börja

För länge sedan berättade Fredrik Heghammar att han hade varit på en workshop med en övning som kallades sluta, fortsätta och börja. Sedan dess använder Charlotta den så ofta hon kan, både i etablerade processer och med nya idéer och tankespår. Den är lika enkel som...

Modeller: Spänningsfält

Media Evolution heter ett kluster i Malmö som på många sätt är fantastiskt. .tobegin har på olika sätt varit inblandad i framtagandet av Media Evolutions strategi och kom tack vare det i kontakt med modellen Spänningsfält. Modellen går att göra på både individnivå,...

Modeller: Riskanalys

Nästan all vår vakna tid går åt till att göra riskanalyser: Kommer det att börja regna på väg till jobbet? Hinner vi över gatan mellan den gula taxin och den grå cementbilen? Ska hela personalen vaccineras mot...

Modeller: Debrief

Skönt. Briefen klar. Hur bra den än är så kan det vara så att briefen tolkas på olika sätt. För att eliminera all möjlighet till fri tolkning kan ett tips vara att en debrief görs. En debrief har briefen som grund och med markeringar vid de meningar eller stycken som...

Modeller: Brief

En brief är en uppdragsbeskrivning. Den syftar till att förstå det uppdrag kunden vill få gjort. Det finns såklart en poäng med att kunden/uppdragsgivaren och byrån/uppdragstagaren är eniga om vad som ska göras och en brief lägger grunden för arbetet. En brief ska...

Modeller: Kotters 8 steg

Professor John Kotter har tagit fram en organisationsmodell för ledare som behöver förankra och få alla med på att en förändring är nödvändig. Anledningen kan vara tappade kunder eller anställda som klättrar alltmer till höger på The Terrorist Line. Kotters modell är...

Modeller: Change Mechanism

Vill du förändra något, men stöter på utmaningar? Då kan denna modellen vara smart för att förstå mer om hur mottagaren tänker och vad mottagaren behöver för att ta ett förändrande beslut. Exemplet i modellen handlar om hur person1 vill få person2 att säga Ja/ta ett...

Modeller: Four Actions Framework

W. Chan Kim och Renée Mauborgne delar med sig av en riktigt bra och omfattande uppsättning analytiska verktyg, metoder och ramverk. Deras Blue Ocean Strategy hjälper dig få struktur på ett - ofta - ostrukturerat problem, nämligen organisationers förmåga att skapa nya...

Modeller: Kreativ brief

Efter att du - eller någon annan - gjort briefen med gruppen - eller kanske tillsammans med de som ska hjälpa dig med ditt uppdrag - då är det dags för den kreativa briefen att få breda ut sig. Briefen är en kunds verktyg vid överlämning till byrån. Debriefen är ett...

Modeller: Soffice

Soffice har hållt på i två år. Det är ett koncept som ser ut så här: 1 8 personer bjuder in sig själva till en Sofficedag via Sofficegruppen (i det här fallet en FB-grupp). 2 Personerna arbetar med det som ligger...

Modeller: The Golden circle

Golden Circle består av tre cirklar. Den innersta uppmanar dig att svara på frågan varför du gör något. Cirkeln utanför ber svara på frågan hur. Och den längst ut behöver ditt svar på frågan vad. Den innersta triggar våra känslor och den yttersta vår intellekt. Och...

Modeller: Ethos, Patos och Logos

För länge sedan, alltså alldeles väldigt länge sedan, satt en klurig människa i skuggan av ett gammalt skrovligt olivträd och funderade. Olivträdet stod högt upp på en kulle och den vackra utsikten över dalen och vattnet i den ringlande floden i botten av dalen...

Antal modeller att inspireras av.

Bästa Modellen för att lägga grunden

Corporate Brand Identity Map
Brief
Debrief
Kreativ brief
The Sweet spot model
SOAR
Check In Check Out
SWOT
Spänningsfält
Double Diamond

Bästa Modellen för effektivt samarbete

EQ-trappan
Flight or fight respons
Andetaget
Återkoppling i tre steg
Inkluderande Samtal
Ethos, Patos, Logos
Ordets makt
Consumer trend canvas
Talang & Överslag
Pecha Kucha

Bästa Modellen för hållbarhet

Intersektionalitet
Forming, Storming, Performing & Norming
Backcasting
Cycle of experience
Theory U
FIKA-index
Grupp-Relation
Life of a Project
Riskanalys
Förhandling
The Golden Circle
KASAM

Bästa Modellen för förändringsarbeten

Inlärningstrappan
SMART
The Terrorist Line
Positioneringsmatris
Kotters 8 steg
Change Mechanism
Tänka snabbt och långsamt
Förändringstrappa
Inflytandecirkeln
Brand Wheel

Bästa Modellen för innovation

Post it Frenzy
Fail fast not big
Kreativa övningar
World Café
Kundresan
Flip it
Google Sprint Master
Four Actions Framework